Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, warunki jego działania, a także organizując pracę w Urzędzie zajmuje się:
1. Kierowaniem pracą podległych mu referatów i pracowników Urzędu.
2. Prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami i doskonaleniem zawodowym pracowników.
3. Organizacją pracy w Urzędzie oraz opracowywaniem zakresu czynności dla poszczególnych stanowisk.
4. Nadzorowaniem prowadzenia ewidencji aktów prawnych.
5. Organizowaniem obsługi prawnej Rady Gminy i Zarządu.
6. Nadzorowaniem realizacji uchwał Rady Gminy.
7. Kontrolą prawidłowego wykonywania przez pracowników zadań wynikających z zakresu czynności.
8. Stanem realizacji zadań wynikających z zaleceń pokontrolnych.
9. Realizacją planów zaopatrzenia materiałowo – technicznego na cele administracji oraz konserwację sprzętu i urządzeń biurowych.
10. Kontrola prawidłowej pracy kancelarii i archiwum Urzędu.
11. Obsługą transportową Urzędu.
12. Nadzorowaniem prowadzenia spraw BHP i zabezpieczenia mienia, a ponadto:
– inicjuje usprawnienia zwłaszcza w zakresie obsługi interesantów,
– odpowiada za właściwe przygotowanie materiałów pod obrady sesji,
– współdziała z organami kontroli zewnętrznej /NIK, Prokuratura/,
– zapewnia obsługę techniczno – biurową narad i zebrań organizowanych przez Radę i Zarząd,
– sprawuje zarząd administracyjno – gospodarczy nad budynkiem administracyjnym Urzędu,
– planuje kapitalne i bieżące remonty tego obiektu oraz nadzoruje ich wykonanie,
– przyjmuje ustne oświadczenie ostatniej woli spadkodawcy,
– prowadzi rejestr skarg i zażaleń.