Referat Spraw Organizacyjnych i Pracowniczych podlega bezpośrednio Sekretarzowi.
Do zadań Referatu Spraw Organizacyjnych i Pracowniczych, w szczególności należy:
1) z zakresu spraw pracowniczych i bezpieczeństwa pracy:
- prowadzenie spraw osobowych i akt pracowników Urzędu;
- prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracowników Urzędu;
- aktualizacja zakresów czynności poszczególnych stanowisk pracy w porozumieniu z Sekretarzem i kierownikami komórek organizacyjnych;
- prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Urzędu;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej dyscypliny pracy (lista obecności, karty urlopowe, ewidencja czasu pracy);
- sporządzanie sprawozdań do GUS oraz innych instytucji według obowiązujących przepisów z zakresu zatrudnienia w Urzędzie;
- prowadzenie archiwum akt osobowych byłych pracowników- wystawianie świadectw pracy;
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i legitymacji służbowych;
- prowadzenie ewidencji delegacji służbowych;
- składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych dokumentów w celu odtwarzania akt sądowych;
- sporządzanie oraz prowadzenie ewidencji wydanych upoważnień i pełnomocnictw;
- prowadzenie spraw związanych z rekrutacją pracowników oraz spraw związanych ze służbą przygotowawczą pracowników samorządowych;
- sprawdzanie i podpisywanie pod względem merytorycznym dowodów księgowych dotyczących spraw właściwych dla kadr;
- prowadzenie szkoleń wstępnych dla nowo przyjętych pracowników oraz szkoleń okresowych pracowników, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej bhp);
- prowadzenie rejestru szkoleń;
- prowadzenie okresowych kontroli oraz oceny warunków pracy i analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- opracowywanie oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy oraz informowanie pracowników o zagrożeniach występujących na każdym z tych stanowisk;
- prowadzenie procedur wypadkowych oraz rejestru wypadków przy pracy;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania tych przyczyn i okoliczności wypadków, zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola tych wniosków;
- prowadzenie rejestru refundacji okularów korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym na stanowiskach wyposażonych
w monitory ekranowe; - opracowywanie, w porozumieniu z kierownikami komórek organizacyjnych, szczegółowych instrukcji dotyczących bhp na poszczególnych stanowiskach pracy;
- opracowywanie w porozumieniu z pracodawcą, zasad i norm przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, środków czystości oraz posiłków i napojów;
2) z zakresu kancelarii ogólnej:
- prowadzenie kancelarii zgodnie z instrukcją kancelaryjną, jednolitym rzeczowym wykazem akt oraz instrukcją w sprawie organizacji
i zakresu działania archiwów zakładowych; - udzielanie informacji o strukturze organizacyjnej Urzędu, rodzaju, trybie i miejscu załatwiania spraw w Urzędzie;
- przyjmowanie korespondencji oraz pism składanych bezpośrednio do kancelarii urzędu, sprawdzanie ich kompletności oraz wydawanie potwierdzeń złożenia pisma;
- wysyłanie korespondencji, w tym potwierdzanie wysłania pisma przez złożenie na kopii parafy i odciśnięcie datownika;
- wydawanie interesantom druków i formularzy do załatwienia sprawy oraz udzielanie pomocy przy ich wypełnianiu;
- pomoc osobom niepełnosprawnym w załatwieniu spraw urzędowych;
- rejestracja korespondencji przychodzącej w systemie teleinformatycznym do elektronicznego zarządzania dokumentacją (zwany dalej EZD);
- rozdział korespondencji wraz ze wstępną dekretacją, przesyłek oraz dokumentów zewnętrznych na poszczególne jednostki organizacyjne lub samodzielne stanowiska;
- przekazywanie pism osobom zainteresowanym za pokwitowaniem w dzienniku korespondencji;
- prowadzenie dziennika korespondencji wychodzącej;
- potwierdzanie profilu zaufanego ePUAP;
3) z zakresu spraw organizacyjno-administracyjnych:
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
- sporządzanie projektów pism na potrzeby Wójta i Sekretarza;
- prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem na terenie Gminy wyborów i referendów;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
- wprowadzanie i przesyłanie do GUS-u sprawozdań z Urzędu;
- odbieranie oraz wysyłanie gminnej poczty internetowej;
- zaopatrywanie pracowników w materiały techniczno-biurowe, odzież ochronną i roboczą, środki czystości, podstawowe środki medyczne oraz rozliczania się z przekazanych materiałów;
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem i gospodarką środkami rzeczowymi przeznaczonymi do wyposażenia miejsc pracy w Urzędzie;
- prowadzenie spraw poligrafii;
- prowadzenie prac związanych z naprawami i konserwacją kserokopiarek;
- obsługa interesantów w zakresie kserowania dokumentów;
4) z zakresu sekretariatu:
- obsługa biurowa Wójta i Zastępców Wójta;
- prowadzenie kalendarza spotkań Wójta i Zastępców Wójta;
- koordynowanie przyjęć interesantów przez Wójta i Zastępców Wójta;
- udzielanie informacji interesantom oraz kierowanie ich do pracowników merytorycznych prowadzących przedmiotowe sprawy;
- obsługa spotkań i narad organizowanych przez Wójta w siedzibie Urzędu;
- zamawianie pieczęci i prowadzenie ich rejestru oraz zamawianie wizytówek;
- prenumerata czasopism dla pracowników Urzędu;
- sprawdzenie i podpisywanie pod względem merytorycznym dowodów księgowych w zakresie swoich obowiązków;
5) z zakresu obsługi:
- utrzymywanie czystości w pomieszczeniach Urzędu;
- konserwacja i wykonywanie drobnych napraw wyposażenia Urzędu;
- utrzymywanie porządku wokół budynku Urzędu;
- zapewnienie obsługi transportowej dla pracowników Urzędu przy wykonywaniu obowiązków służbowych;
- prowadzenie i rozliczanie kart drogowych
6) z zakresu archiwum zakładowego:
- przyjmowanie do archiwum zakładowego uporządkowanej dokumentacji niearchiwalnej i materiałów archiwalnych z komórek organizacyjnych oraz współpraca z nimi w tym zakresie;
- opracowanie przyjętej dokumentacji, prowadzenie ewidencji oraz przechowywanie i jej zabezpieczenie;
- udostępnianie akt osobom upoważnionym;
- inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej (akt kat. B), udział w jej komisyjnym brakowaniu oraz przekazywanie wybrakowanej dokumentacji na makulaturę, po uzyskaniu zezwolenia z Archiwum Państwowego;
- przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego;
- dbanie o czystość i bezpieczeństwo archiwum zakładowego, a w szczególności zabezpieczenie dokumentacji przed pożarem, wilgocią i mechanicznym zniszczeniem;
- sporządzanie rocznego sprawozdania (ilościowego zestawienia przejętej dokumentacji z komórek organizacyjnych, w podziale na kategorie A i B, materiałów archiwalnych przekazanych do archiwum państwowego, dokumentacji udostępnionej i wypożyczonej, dokumentacji niearchiwalnej wybrakowanej i przekazanej na makulaturę);
- przekazywanie sprawozdania do wiadomości do Archiwum Państwowego w terminie do dnia 31 marca roku następnego po roku sprawozdawczym;
7) z zakresu zadań informatyki:
- analiza potrzeb informatycznych Urzędu;
- bieżący nadzór nad funkcjonowaniem sieci komputerowej oraz sprzętu komputerowego i łączności telefonicznej w Urzędzie;
- przygotowywanie pod względem merytorycznym przetargów dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z komputeryzacją Urzędu;
- bieżący nadzór nad przebiegiem zakupów związanych z komputeryzacją i łącznością telefoniczną Urzędu;
- dobór i zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz sprzętu łączności telefonicznej i innych materiałów potrzebnych do eksploatacji tych urządzeń;
- bieżąca współpraca z gwarantami oraz serwisantami infrastruktury komputerowej;
- nadzór i kontrola nad procesem wdrożenia i funkcjonowania systemu informatycznego (w tym oprogramowania);
- opracowywanie propozycji do planów finansowych w zakresie działania, występowanie z wnioskami dotyczącymi unowocześniania infrastruktury komputerowej;
- administrowanie serwerami i zainstalowanym na nich oprogramowaniem;
- sporządzanie kopii zapasowych baz danych;
- prowadzenie rejestru używanych w urzędzie programów komputerowych i ważności licencji;
- prowadzenie ewidencji wyposażenia poszczególnych stanowisk w sprzęt teleinformatyczny i bieżące jej aktualizowanie;
- monitorowanie konserwacji i aktualizacja istniejącego oprogramowania we współpracy z autorem oprogramowania;
- konserwacja zasobów danych;
- inicjowanie nowych rozwiązań teleinformatycznych;
- prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem danych osobowych (przetwarzanie danych) w systemie informatycznym zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych i Polityki bezpieczeństwa danych osobowych oraz Instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych Urzędu Gminy Lesznowola;
- przyjmowanie zgłoszeń o uszkodzeniach aparatów telefonicznych;
8) z zakresu stanowiska do spraw obrony cywilnej (dalej zwane OC) i zarządzania kryzysowego:
- planowanie działań w zakresie obrony cywilnej na obszarze Gminy;
- przygotowywanie i aktualizacja planów w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej;
- przygotowywanie i aktualizacja planów zarządzania kryzysowego;
- przygotowywanie procedur działania w czasie wystąpienia zagrożeń i klęsk żywiołowych;
- przygotowywanie struktur uruchamiania w sytuacjach kryzysowych;
- przygotowywanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w planie zarządzania kryzysowego;
- przygotowywanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania infrastruktury krytycznej;
- tworzenie i przygotowanie do działania formacji obrony cywilnej;
- prowadzenie czynności i dokumentacji związanych z funkcjonowaniem Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- organizowanie szkoleń i ćwiczeń obrony cywilnej oraz zarządzania kryzysowego;
- nadzorowanie, przygotowanie i zapewnienie działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń;
- organizacja ewakuacji ludności;
- opracowanie i aktualizacja gminnego planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
- planowanie potrzeb środków finansowych i materiałowych do zapewnienia realizacji zadań z zakresu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
- prowadzenie magazynu sprzętu OC, oraz stosownej dokumentacji;
- współpraca przy opracowywaniu i aktualizacji dokumentacji Stałego Dyżuru;
- prowadzenie spraw związanych z przyjęciem i rozliczaniem skazanych prawomocnym wyrokiem, skierowanych przez sąd do prac społecznie użytecznych oraz osób skierowanych przez urząd pracy, do prac społecznie użytecznych;
- prowadzenie spraw z zakresu porządku publicznego, w tym wydawanie zezwoleń na organizowanie zgromadzeń publicznych
i imprez masowych na terenie Gminy oraz nadzór nad ich przebiegiem;
9) z zakresu stanowiska do spraw obronności i spraw wojskowych:
- planowanie i realizacja zadań z zakresu pozamilitarnych przygotowań obronnych;
- planowanie funkcjonowania gminy w warunkach kryzysu i w czasie wojny;
- planowanie przedsięwzięć zapewniających wykonywanie zadań w wyższych stanach gotowości obronnej;
- planowanie i realizacja działań dla potrzeb natychmiastowego uzupełnienia sił zbrojnych;
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i realizacją świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony kraju;
- prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem z urzędu i na wniosek żołnierzy rezerwy;
- rejestracja przedpoborowych na potrzeby kwalifikacji wojskowej;
- przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej;
- prowadzenie spraw związanych z orzekaniem poborowych i żołnierzy odbywających służbę za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny lub sprawujących bezpośrednią opiekę nad nimi;
- prowadzenie spraw związanych z rekompensatami utraconych wynagrodzeń żołnierzy rezerwy, którzy odbyli ćwiczenia wojskowe;
- współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej;
- prowadzenie rejestrów wymaganych przez organy administracji wojskowej;
- opracowywanie rocznych wytycznych oraz planu zasadniczych zamierzeń w zakresie wykonywania zadań obronnych;
- opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenia dokumentacji szkoleniowej;
- opracowywanie i aktualizacja planu przygotowań służby zdrowia gminy na potrzeby obronne;
- opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Lesznowola na czas wojny oraz projektu zarządzenia wójta wprowadzającego wymieniony regulamin w życie;
- opracowanie i aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru;
- opracowywanie dokumentacji oraz realizowanie innych przedsięwzięć przygotowawczych do prowadzenia Akcji Kurierskiej;
- organizowanie i sprawowanie opieki przy współpracy z komórkami organizacyjnymi i gminnymi jednostkami organizacyjnymi nad grobami i cmentarzami wojennymi;
- realizacja zadań na rzecz wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa – gospodarza (HNS).
Podmiot udostępniający: Gmina LesznowolaInformację wytworzył: Informację wprowadził: Karolina SobolewskaData wytworzenia: Data publikacji: 24 kwietnia 2013Data ostatniej zmiany: 8 lutego 2022