PROJEKT Uchwały Rady Gminy Lesznowola

STATUT  SOŁECTWA


                                               


Rozdział I


Postanowienia ogólne


§ 1


1.                 Sołectwo ………………….. zwane dalej Sołectwem, jest jednostką pomocniczą Gminy Lesznowola.


2.                 W skład Sołectwa wchodzą:…………………………………………………………. ………..


3.                 Sołectwo obejmuje obszar o łącznej pow. ……..ha. Położenie oraz granice Sołectwa wskazane zostały na mapie sytuacyjnej stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.


4.                 Sołectwo działa w oparciu o:


1)     ustawę o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. ( Dz.U. z 2001 r. Nr.142, poz. 1591 z późn. zm.), 


2)     Statut Gminy Lesznowola,


3)     Statut własny,


4)     inne akty prawa.


5.                 Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom Sołectwa prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, stanowiące mienie gminne pozostają nienaruszone.


Rozdział II


Zadania Sołectwa


§ 2


1.                 Do zakresu zadań Sołectwa należy w szczególności:


1)     dążenie do zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców Sołectwa,


2)     inicjowanie kierunków rozwoju infrastruktury w Sołectwie,


3)     inicjowanie nazw ulic, oznakowań w Sołectwie,


4)     inicjowanie działań na rzecz przestrzegania prawa i porządku publicznego oraz bezpieczeństwa mieszkańców,


5)     inicjowanie działań na rzecz rozwoju oświaty, kultury , sportu,


6)     inicjowanie działań o charakterze pomocy społecznej, w szczególności dla osób samotnych, chorych, niepełnosprawnych,


7)     tworzenie warunków do zabaw oraz rozwoju kulturalnego dzieci i młodzieży,


8)     troska o zieleń i środowisko naturalne oraz promowanie działań proekologicznych,


9)     dążenie do poprawy stanu sanitarnego, porządku i estetyki Sołectwa,


10)kształtowanie dobrych stosunków sąsiedzkich i pomoc w rozstrzyganiu sporów sąsiedzkich,


11)wspieranie zbiorowych inicjatyw społecznych,


12)organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz Sołectwa,


13)podtrzymywanie tradycji kulturowych,


14)zarząd nad przysługującym mu mieniem gminnym oraz dysponowanie dochodami z tego źródła,


15)współpraca z innymi Sołectwami w zakresie wykonywania wspólnych przedsięwzięć,


16)współdziałanie z organizacjami społecznymi, kościelnymi w celu integracji  mieszkańców Sołectwa.


 


Rozdział III


Organy Sołectwa, ich zadania i kompetencje.


§ 3


1.                 Organami Sołectwa są :


1)     Zebranie Wiejskie – jako organ uchwałodawczy, zwany dalej Zebraniem,


2)     Sołtys – jako organ wykonawczy, zwany dalej Sołtysem.


2.                 Rada Sołecka zwana dalej Radą jest kolegialnym ciałem opiniodawczo-doradczym wspomagającym działalność Sołtysa.


3.                 Kadencja Sołtysa i Rady trwa 4 lata licząc od daty wyborów.


4.                 Wyborów Sołtysa i członków do Rady dokonuje się w ciągu 6 miesięcy od daty wyborów do Rady Gminy.


5.                 Sołtys i Rada obowiązani są dbać o przestrzeganie zasad samorządności, praworządności i jawności swojej pracy.


 


Zebrania


§ 4


1.                  Zebranie zwołuje się w celu określania woli mieszkańców Sołectwa poprzez podejmowanie przez nich uchwał we wszystkich istotnych sprawach mających wpływ na organizację Sołectwa, jej strukturę, granice, jak również w celu sformułowania zaleceń i wytycznych dla Sołtysa i Rady.


2.                  Do wyłącznej kompetencji Zebrania należy podejmowanie uchwał w sprawach:


1)     wyboru Sołtysa oraz Rady lub ich odwołania,


2)     powołania stałych lub doraźnych Komisji wraz z określeniem zakresu ich zadań i kompetencji lub ich odwołania,


3)     określenia podziału i przeznaczenia środków finansowych przydzielonych Sołectwu do dyspozycji w ramach budżetu Gminy oraz określenia przeznaczenia niewykorzystanych środków finansowych w roku budżetowym i przeznaczeniu ich na rok następny,


4)     zakresu remontów i inwestycji do wykonania na terenie Sołectwa dotyczących infrastruktury komunalnej,


5)     wniosków i opinii adresowanych do Wójta i Rady Gminy w kwestiach należących do kompetencji Sołectwa,


6)     dotyczących zarządzania powierzonym mu mieniem gminnym,


7)     wystąpień do Wójta Gminy o wykonanie przez Sołectwo niektórych zadań własnych gminy,


8)     akceptacji sprawozdań Sołtysa z realizacji planu finansowego Sołectwa,


9)     opiniowanie projektów zmieniających istniejący status Sołectwa,


10)opiniowania projektów uchwał przedłożonych przez Organy Gminy w sprawach związanych z podstawowymi prawami i obowiązkami Sołectwa,


11)corocznej oceny realizacji podjętych uchwał.


 


§ 5


1.                  Zebrania, za wyjątkiem Zebrań wyborczych, o których mowa w Rozdziale IV, mogą mieć charakter:


1)     zwyczajny ,


2)     nadzwyczajny.


2.                  Zebranie zwyczajne przeprowadza się dwa razy do roku, przy czym:


1)     pierwsze musi się odbyć w terminie do 30 marca, w celu złożenia przez Sołtysa i Radę sprawozdania ze swojej działalności, w tym z realizacji planu finansowego za rok poprzedni, jak również w celu określenia zakresu zadań oraz podziału środków finansowych przydzielonych Sołectwu przez Gminę na rok bieżący,


2)     drugie musi się odbyć w terminie do 30 września w celu określenia zakresu remontów i inwestycji do wykonania na terenie Sołectwa dotyczących infrastruktury komunalnej.


3.                  Zebranie zwyczajne zwołuje Sołtys z własnej inicjatywy.


4.                  Zebranie nadzwyczajne zwołuje Sołtys z własnej inicjatywy lub na  pisemny wniosek:


1)     Rady Gminy lub jej pisemne polecenie,


2)     Wójta Gminy lub jego pisemne polecenie,


3)     10% uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa,


4)     Podmiot udostępniający: Gmina Lesznowola
Informację wytworzył:
Informację wprowadził: Grzegorz Krakowski
Data wytworzenia:
Data publikacji: 19 grudnia 2004
Data ostatniej zmiany: 24 stycznia 2022

Skip to content