Do zakresu zadań Sekretarza, w szczególności należy:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, organizowanie pracy i sprawowanie nadzoru w tym zakresie nad działalnością komórek organizacyjnych Urzędu i nad dyscypliną pracy;
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad:
- Referatem Spraw Obywatelskich, Ewidencji i Dowodów Osobistych,
- Referatem Spraw Organizacyjnych i Pracowniczych,
- Biurem Rady Gminy,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych Gminy, działających w obszarze kultury;
- kierowanie pracą bezpośrednio podległych komórek organizacyjnych (w przypadku braku kierownika referatu) oraz współpraca z zewnętrznymi gminnymi jednostkami organizacyjnymi;
- monitorowanie realizacji uchwał Rady i zarządzeń Wójta w sprawach objętych zakresem działania podległych komórek organizacyjnych;
- nadzorowanie spraw związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków mieszkańców;
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między komórkami organizacyjnymi Urzędu;
- kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych wynikających z przeprowadzonych kontroli zewnętrznych;
- koordynowanie i sprawowanie nadzoru:
- nad prawidłowością obsługi interesantów i załatwiania spraw skierowanych do Urzędu,
- nad terminowością przygotowania projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- nad sprawami związanymi z przyjmowaniem oświadczeń majątkowych pracowników samorządowych, zobowiązanych do ich złożenia,
- nad sprawami związanymi ze szkoleniami i doskonaleniem zawodowym pracowników,
- nad organizacją inwentaryzacji w Urzędzie;
- koordynowanie prac związanych z opracowaniem projektu raportu o stanie Gminy;
- koordynowanie i organizowanie spraw związanych z przeprowadzaniem na terenie Gminy wyborów i referendów;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów (w tym obowiązujących w Urzędzie aktów wewnętrznych) o ochronie danych osobowych i bezpieczeństwie informacji;
- udzielanie informacji publicznej w zakresie swoich kompetencji;
- przeprowadzanie konkursów i udział w komisji konkursowej przy organizacji naboru na wolne stanowiska pracy;
- przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu;
- dokonywanie okresowej oceny podległych pracowników;
- przygotowywanie projektów zmian regulaminów i innych aktów wewnętrznych w zakresie organizacji Urzędu;
- dekretowanie korespondencji wpływającej do Urzędu;
- nadzorowanie spraw związanych z odbywaniem praktyk uczniowskich i studenckich;
- sprawowanie nadzoru nad opracowaniem „Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Lesznowola w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;
- kontrolowanie prawidłowego wykonywania przez podległych pracowników zadań wynikających z zakresu uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności;
- sprawowanie nadzoru nad obsługą materiałowo-techniczną Urzędu oraz konserwacją sprzętu i urządzeń biurowych;
- przyjmowanie ustnego oświadczenia o ostatniej woli spadkodawcy (testament alograficzny);
- nadzorowanie prowadzenia spraw BHP i zabezpieczenia mienia;
- nadzorowanie przygotowania materiałów pod obrady Rady i komisji Rady;
- zapewnienie obsługi techniczno-biurowej narad i zebrań organizowanych przez Radę i Wójta;
- współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej;
- współpraca z mediami lokalnymi i ogólnopolskimi;
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem BIP Gminy;
- udział w planowaniu kapitalnych i bieżących remontów budynku Urzędu;
- udział w posiedzeniach organów Gminy;
- udział w zebraniach wiejskich;
- wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.